Oulun kaupunkipyörät

Hyvin toimiva kaupunkipyöräpalvelu on yksi parhaista kestävän liikkumisen ratkaisuista kaupunkialueilla. Epäonnistunut ensiyritys avasi mahdollisuuden hankkia Ouluun uusinta teknologiaa edustavat pyörät. Oulun kaupunki on käynnistänyt uuden palveluhankinnan vuodelle 2022. Olisiko kaupunkipyörien tulevaisuus jopa sähköinen?

Tiesitkö tämän kaupunkipyöristä?

1. Mihin kaupunkipyöriä käytetään?

  • Kaupunkipyörät on suunniteltu palvelemaan lyhyitä matkoja jokapäiväisenä rutiinina tai liikkumistarpeiden täydentäjänä.
  • Palvelua käytetään arkiliikkumiseen. Yleisimmin vapaa-ajan matkoihin, työmatkoihin tai asiointiin.

Elämäntapapolkija täydentää oman pyörän käyttöä, avainsana on huolettomuus. “Parasta koko hommassa on huolettomuus. Oman pyörän kanssa pitää aina stressata, mihin sen voi jättää.”

Urbaani kulkija täydentää muita kestäviä kulkutapoja, näkee pyörät ennen kaikkea liikkumispalveluna. Avainsanat: elävä kaupunki ja kestävyys. “Tää ei oo mulle liikuntasuoritus vaan tapa liikkua.”

Hyötyjälle kaupunkipyörät ovat käytännöllisiä. Työ- ja vapaa-ajanmatkat nopeutuvat ja säästöjä syntyy. Avainsanat: vaivattomuus ja kätevyys. “On sellainen arjen sankari -olo. Oon onnistunut ratkaisemaan arkeni hyvin.”

Paikkaaja täydentää kaupunkipyörällä muita liikkumistapoja silloin tällöin esim. viikonloppuisin. Pikemminkin satunnainen kuin vakituinen käyttäjä. Avainsana: helppous. “Menisinkö tällä kertaa kotiin kaupunkipyörällä?”

37 % Helsingin ja Espoon palvelun käyttäjistä kertoo saaneensa palvelun käytöstä rahallista säästöä ja peräti 64 % ajallista säästöä (lähde).

2. Kaupunkipyöräpalvelu on fiksu investointi

  • Sijoitus oululaisten hyvinvointiin ja liikkumiseen – investointi elinvoimaan ja terveyteen.
  • Suomessa kaupunkipyöräpalvelut ovat taloudellisesti kestävällä pohjalla. Lippu- ja mainostulot kattavat merkittävän osan palvelujen vuosikustannuksista.
  • Jo toisena käyttövuonnaan Helsingin palvelu kerrytti yli miljoona euroa lipputuloja. Sen jälkeen palvelu on entisestään laajentunut ja houkutellut paljon uusia käyttäjiä.
  • Kuopion menestyksekkäässä sähköpyöräpalvelussa operointi katetaan kokonaan lipputuloilla.
  • Mitä suositumpi palvelu, sitä fiksumpi investointi.

3. Kuka käyttää kaupunkipyörää?

  • Keskimäärin kaupunkipyörää käytetään 15–20 minuuttia kerrallaan taittaen 2–3 kilometrin matkoja.
  • Kaupunkipyörien käyttäjät voidaan jakaa vakituisiin ja satunnaisiin käyttäjiin.
  • Vakituisia käyttäjiä ovat tyypillisesti alueen asukkaat, opiskelijat ja työssäkäyvät, jotka ostavat itselleen koko kauden ja käyttävät pyöriä säännöllisesti.
  • Satunnaisia käyttäjiä ovat usein matkailijat ja muut palvelua käyttävät, jotka ostavat itselleen lyhyemmän käyttöoikeuden.
  • Luonnollisesti vakituisilla käyttäjillä matkat ovat usein työhön liittyviä, kun satunnaisilla käyttäjillä matkat liittyvät useammin vapaa-aikaan. Poljin 2021

4. Kaupunkikuva pysyy siistinä

  • Asemat pitävät pyörät järjestyksessä – kaupunkikuva pysyy siistinä
  • Toisin kuin sähköpotkulaudat, kaupunkipyörät lainataan ja palautetaan niitä varta vasten suunnitelluilta asemilta. Siitä syystä kaupunkipyörät löytää katukuvasta asemilta, ei jalkakäytäviltä.
  • Kaupunkipyörät eivät katoa pitkäkyntisten matkaan. Palvelun käyttö vaatii rekisteröitymisen ja pyörät löydetään GPS:n avulla. Ilkivalta onkin urbaani legenda. Kaupunkipyöriin ei ole kohdistunut ilkivaltaa Suomessa.

5. Mikä on kaupunkipyörien idea?

  • Käyttäjä ei vuokraa yhtä tiettyä pyörää, vaan hänellä on käytössään palvelun kaikki pyörät. Maksamalla kerran vuodessa pari kymppiä hänellä on käytössään satoja pyöriä.
  • Kaupunkipyörät ovat siis palvelu, joka koostuu pyöristä, asemista, teknologiasta ja operoinnista. Toimiakseen palvelu vaatii nimenomaan sille suunnitellut pyörät ja käyttöjärjestelmän.
    • Matka alkaa ja päättyy yleensä eri paikkaan. Matkat ovat usein yksisuuntaisia.
    • Käytön jälkeen pyörä vapautuu muiden käyttöön. Kun käyttäjä tarvitsee seuraavan kerran pyörää, hän ottaa yleensä eri pyörän kuin mitä ensin käytti.
  • Matkan pituus Helsingissä: 14 minuuttia ja 2 km.
  • Matkan pituus Espoossa: 14 minuuttia ja 1,7 km.
  •